woensdag 20 september 2017

Privacy

 Als patiënt behoefte aan privacy mbt de medische gegevens? Ga naar een Roemeens ziekehuis. Behalve dat afspraken niet in een centraal systeem staan, en dus niemand weet wie gewaarschuwd moet worden als iets veranderd, wordt (blijkbaar) ook nergens iets op een controleerbare wijze opgeslagen over de voortgang van een behandeling cq regelmatige controle. Aan centrale registratie en mn de wijze van gebruik kleven de nodige bezwaren, maar het heeft ook erg praktische kanten.

 Nee, mijn cardiologe zat tot december in Boekarest. Nee, dat hoorde ze pas vorige week, alsof email meer dan een week nodig heeft om ter plekke te komen. "Of ik tenminste de behandelingspapieren bij me had?" Euhh??? Ik had niet meer of minder bij me dan de voorafgaande vijf keren. Me zelf bedacht, dat ze de vorige keer een kopie van mijn ID wilde en daar voor gezorgd. Nee, nee, daar ging het niet om.

 Uiteindelijk wel gecontroleerd voor wat het waard is. Niet voor niks 2 uur gereden. Gelukkig lig ik daar niet wakker van. Géén behandelingspapier gekregen en ook geen papieren ingevuld voor de vergoeding aan het ziekenhuis. Nee, dat verwijspapiertje hoefden ze niet en als ik geen fondskaart had, hoefde ze dat papiertje de volgende keer ook niet, terwijl er de voor-vorige keer uitdrukkelijk om gevraagd werd. Ik betaal tenslotte, maar of deze dame dat nou begrepen heeft, waag ik te betwijfelen. Dat ik geen kaartje heb, daar moeten ze voor bij het fonds zijn, niet bij mij. Het zou voor mij prettig zijn, als ze hun eigen systemen eens onder handen nemen.

 Een van de grootste problemen in de overheidsinstellingen hier is de onduidelijkheid over zo ongeveer alles en mn waar je zijn moet als je al iets van een afspraak hebt weten te regelen. Geen fatsoenlijke infobalie, geen secretariaten, geen wachtruimtes, geen afroepsysteem. Mensen lopen dus van de ene kamer naar de andere of ploffen net zolang overal binnen, totdat ze zijn waar ze moeten zijn. Laatst in Sibiu bij het ziekenfonds voor het eerst gezien, dat je een nummertje moet trekken om je beurt te weten en nog baggerde een oud mens gewoon direct richting het eerste vrije bureau. Een afsprakensysteempje, begin daar 'ns mee, of, als het al aanwezig is, wat niet onwaarschijnlijk is, gebruik het!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten