zaterdag 5 augustus 2017

Vrijheid

 Weekend. Hoi, hoi, vrij! Net als met de zomervakantie zitten daar nog delen van de pekbesmeuring door de werkfabel. Hoe dat ooit anders had gemoeten, daar heb ik wel vaker mijn gedachten over laten gaan. Zonder resultaat. Als niet met regelmaat een soort manna neerdwarrelt, zou je de meeste tijd aan het verzorgen, ik bedoel vergaren, bijeen zoeken, jagen van je voedsel besteden. En zo af en toe kan dat natuurlijk geen kwaad, maar als permanente bezigheid heeft het weinig aantrekkelijks. Dan is een tochtje naar de supermarkt een stuk aantrekkelijker, zelfs als dat met regelmaat moet gebeuren. Maar dan zit je direct met de vraag, waar het geld vandaan moet komen. Of hoe die uitwisseling van goederen dan geregeld zou zijn.

 Met een kip onder de arm naar de Appie wordt snel een rommeltje. Je kunt het natuurlijk ook met de buren proberen. Maar wie maakt de tiramisu en wie doet de gerookte zalm? Dat volkoren brood doe ik zelf wel, maar of ik ook het zaaien, oogsten, dorsen en vermalen in eigen beheer zou doen? Zo ja, krijg je weer die overmaat aan tijd, die het kost om je sneetje brood op tafel te krijgen.

 Zou het wel lukken met die ideeën over een basisinkomen, die sindskort links en rechts in experimenten worden omgezet? Mij is onduidelijk waar dat geld vandaan zou moeten komen. Als je het tot een pilot-groep beperkt, snap ik het nog wel. Maar als iedereen een paar honderd tot 2000 euro per mnd (afhankelijk van de opzet) moet krijgen wordt het een ander verhaal. Hou het op 500 euro pp vanaf je achttiende. Hoeveel Nederlanders zijn dat? Twaalf miljoen? Dat zijn dan 6 miljard euro per mnd die uit het niets gecreëerd moeten worden cq ergens vandaan moeten komen. Nu is het geldbegrip meer en meer losgezongen van de realiteit. Probeer maar een keer het verhandelen van staatsschulden te begrijpen en hoe daar nog geld aan verdiend wordt ook, dan wel schulden 'verdwijnen' zonder ooit betaald te zijn. Voor mijn gevoel klopt er niks van. Niet van het basisinkomen in het bijzonder noch van de kapitalistische geldbenadering in het algemeen. Maar daar is de vrg dus wederom niet mee opgelost. Goeiemorgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten