zaterdag 7 november 2020

Koek

 Ff alles op een rijtje gezet. Qua printen maken en speculaasbrokken was het snel duidelijk. Kwestie van voorkeur en bij welk recept ik me het meeste kan voorstellen. Maar het speculaaskruidenmengsel, daar is geen peil op te trekken. De diverse recepten presenteren zeer uiteenlopende combinaties. Over de basis (kaneel, nootmuskaat en kruidnagel) is men het zelfs niet eens. Ik heb daar al vergelijkend ook wel zo mijn voorkeur maar of dat uiteindelijk de gewenste smaak gaat opleveren is maar de vrg. Dat wordt proberen waarbij de witte peper direct overal buitengesloten wordt. Piment moet ik hebben, geen peper. De rest van de scherpte komt oa van de gember. Lijkt me zat. Die kruidnoten van een paar jaar geleden waren echt over de top qua peper, terwijl ik wel de verhoudingen in de gaten heb gehouden. Tenminste dat dacht ik. Soms twijfel ik, maar het onderwerp is niet zwaarwegend genoeg om daar een halszaak van te maken. Mocht ik de peper dit jaar missen, voeg ik 'm mondjesmaat toe.

 Morgen zien of ik voldoende van alles in huis heb of ergens de komende tijd gericht de boer op moet. Ik moet iets gekonfijts hebben, dat heb ik in elk geval niet en lijkt me qua smaak wel een belangrijk onderdeel. Voor de rest is het allemaal niet bijzonder of apart. Je moet het maar net in huis en voldoende op voorraad hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten