vrijdag 20 november 2020

Evaluatie

 De smaak hebben we. De vormgeving kan beter. Moet beter. Ipv van knapperig is de binnenkant rul. Dat geeft niet de gewenste speculaasbeleving. Dikke speculaas. Van die lekker knapperige brokken. Nu ben je vooral bezig met kruimels rondstrooien en is een bordje eronder geen luxe. Hoe kan dat beter?

 Baktijd? Uitroldikte? In die richting zocht ik het in eerste instantie. Vervolgens in het kneden, maar daar lopen de meningen zover van uit elkaar, dat het daar niet aan kan liggen. De oorzaak zit 'm ws in de hoeveelheid gebruikt vocht. Is deeg te nat doe je wat bloem extra. Is het deeg te droog voeg je water of melk toe. Dat zijn redelijk algemene regels, waarvan die over het vocht dus niet van toepassing lijkt op speculaasdeeg, maar ik wel zo heb gehandeld. Speculaasdeeg moet zo droog mogelijk. Daar ben ik in elk geval de fout ingegaan.
 
 Mij lijkt ook de temperatuur aan de hoge kant en de baktijd te kort. Bij de volgende poging naar 160º en iets van driekwartier bakken. Verder schijnt het afkoelen in de oven te moeten gebeuren. Teveel mogelijke oorzaken om ze stuk voor stuk uit te proberen. Daarbij heb ik de deegbal uit de koelkast direct uitgerold zonder op temperatuur te laten komen noch ff door te kneden. Dat zou het uitrollen minder rampzalig hebben gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten