dinsdag 4 april 2017

Aarden

 Het eerste perceel in de tuin afgerond. Toch nog iets gedaan vandaag wat niet direct weer ongedaan gemaakt hoeft te worden. Twee vierkante meter werk was het nog. De koude wind precies voor mijn kop was niet uitnodigend. Doorgebeten. Het resultaat merken we vannacht of morgenvroeg wel.

 Van die kleine oppervlakte kwam me een berg wortels vandaan. Ontmoedigend is niks teveel gezegd. Een 10 liter emmer over de helft gevuld. Ik heb steeds sterker het vermoeden, dat dit onkruidprobleem niet biologisch-dynamisch is op te lossen. Mocht ik willen kan ik het per perceel variëren. Het is ook lang niet overal dezelfde ellende. Misschien wel ellende, maar steeds van een andere soort.

 In het deel waar ik vorig jaar niet aan toe ben gekomen, is het vochtig en groeit een soort boterbloem. Geen rare wortelstelsels ondergronds maar met een zijscheuten produktie à la de aarbei, waar je stil van wordt. Scheuten van meerder meters met ieder 30-50 cm een nieuw wortelende plant waren vorig jaar geen uitzondering. Zo kan ik nu zeker al vier verschillende plaaggeesten benoemen. En ik me maar voorhouden, dat het toch vooral om de lol van het bezig zijn gaat en niet zozeer om de resultaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten