zaterdag 29 september 2018

Onthouding

 Potverju. De hoeveelste zaterdagochtend is het inmiddels, dat het internet niet werkt? Dit soort werkzaamheden, denk ik tenminste, behoren 's nachts uitgevoerd te worden tussen 2 en 5 ipv mijn ochtenritme te verstoren en dat nog op de zaterdag ook. Hoef ik niet voor vanalles en nog wat tbv de werklui in de benen, heb ik er geen voordeel van. Gelukkig borrel ik niet over van inspiratie of andersoortelijke aandrang om te bloggen, maar dat kan Telecom niet weten.

 Het is wijnmaakdag. Tenminste de start ervan. Rood kneuzen, wit persen. Rood moet zelfs eerste nog deels geplukt worden. En ws hebben we teveel rood. Goed idee om bij te houden hoeveel we zelf oogsten, hoeveel we kopen en wat het allemaal is. Anders is het toch ieder jaar het wiel deels opnieuw uitvinden. Op het laatste moment iets van sulfiet weten te regelen, hoewel ik nog niet weet wat het precies is. Het is vloeibaar, maar geen idee van de chemische samenstelling. En misschien meer verdiepen in hoe het zonder zou kunnen en je toch drinkbare wijn overhoudt ipv een geoxideerd zooitje een paar minuten na het openen van de fles. Zonde van alle moeite. Mn bij wit. Rood heeft van zichzelf al het nodige conserverende vermogen. Daar is het meer voor de zekerheid, terwijl het bij wit een noodzaak lijkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten