donderdag 27 september 2018

Natuur-lijk

 De honden tegen zichzelf beschermd en een mank schaap van een zekere dood gered. Op de heenweg bleef het beest roerloos staan en was op wat gesnuffel na niet interessant voor Bobby en Lady. Op de terugweg helaas vergeten dat het beest er was en natuurlijk ging Bobby er weer naar toe. Ditmaal probeerde het beest weg te komen en dat triggert oerinstincten bij de honden. Zelfs de teckel stond aan het dier te trekken. Met twee honden aan de lijn, Prada vanwege een nachtelijke uitstap thuis gelaten, er naar toe en de honden van het schaap weggejaagd. Schaap op haar zij, bloed op de neus en op het achterlijf (buik of lies) maar beide, voor zover ik kon zien oppervlakkig.

 Sta je dan met twee honden aan de lijn, die erg nieuwsgierig naar het schaap trekken en drie honden in een wijdere kring erom heen, wachtend tot ze weer bij het weerloze dier kunnen. Gelukkig luisteren ze inmiddels enigszins of weten in elk geval dat ik de baas ben en schikken in. Maar meer dan op afstand blijven zat er niet in. Wat te doen. Op het moment dat ik weg ga en ze niet mee krijg, is het schaap verloren en krijgen de honden een nog verkeerder stempel dan ze al hebben en net een beetje aan het kwijt raken zijn. De hele dag daar blijven staan is het ook niet. Nieteens in de middle of nowhere maar dichtbij de tuinen van mijn overburen, maar geen mens te zien.

 Ineens zie ik de herder, die ik 's morgens soms tegenkom, het pad afdalen richting hoofdstraat. Ik weet hem op het schaap te attenderen en tegelijkertijd de honden verder uit de buurt te leiden. Hij legt het schaap op haar poten, bekijk de verwondingen, maakt een gebaar als 'dat is van de honden', loopt terug naar het pad en vervolgt zijn weg. Sta ik nog steeds te hannessen met vijf honden. Dank een hoop brokjes krijg ik ze ver genoeg van het schaap weg om het beest uit hun aandacht te laten verdwijnen en de focus op het naar huis gaan te richten. Kom de herder ff later weer tegen, nadat ik een iemand, die een kleine kudde schapen aan huis heeft, heb gevraagd of het beest van hem was, wat niet het geval was, en hij gebaarde dat het schaap van zijn kudde was.

 Dat dier heeft dus de nacht alleen buiten gelegen en het is een klein wonder, dat ie nog leeft met alles wat hier 's nachts rondstruint. Bobby en Lady niet uitgesloten, hoewel die afgelopen nacht toevalligerwijs opgesloten hebben gezeten. Mag hopen dat het beest vanmiddag weg is, want dat de honden terug gaan naar die plek (en niet alleen vandaag) staat als een paal boven water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten