donderdag 15 april 2021

(Ap)rillerig?

 Sneeuwvlokken dwarrelen naar beneden in het tempo van een treurmars. Zouden het de laatsten zijn van een hardnekkig winterseizoen? Je zou het langzamerhand wel hopen. De start van het voorjaar loopt voor geen meter. Het wringt en schuurt aan alle kanten. Klein plusje bij de ooievaars. Na dagen solo op het nest te hebben staan klepperen, is het paar aan het begin van het dorp inmiddels compleet. Ook het nest aan de afslag van de hoofdweg, een plek die hier aangeduid wordt als 'Canton', is bezet. Nu ff bijkomen, eieren leggen, broeden, groot brengen, vliegles en weer wegwezen.

 Met de tuin gaat het een stuk minder voortvarend en dan heb ik het enkel over het simpele plant- en zaaiwerk, niet over ontginnen of opbouwen. Voor mijn idee had je normaalgesproken een slechte mnd mrt òf een slechte mnd april. Nu ziet het uit naar twee slechte mndn. De vooruitzichten voor de rest van de mnd zijn magertjes. Niet echt slecht maar verre van goed. Het wordt werken tussen de regendagen door, mocht het al mogelijk zijn. Iets waar ik aan twijfel, als ik de grond van het net omgewerkte percel bekijk, als ik er met de honden voorbij ga. De grond is meer dan nat. De grond glimt en glinstert van de nattigheid waar de andere delen er mat bij liggen. Klei, leuk om mee te boetseren, een hoofd- en rugbreken in de tuin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten