woensdag 7 april 2021

Leesstof

 Van het een komt het ander. Aufbruch, het boek dat ik afgelopen weekeinde bij gebrek aan werelds uitzicht gelezen heb was al een vervolg op een boek wat ik eerder, jaren geleden, in Frankrijk heb gelezen. Gekocht in 2010 in Aken, denk ik, met een paar tassen vol andere boeken. Ik teer er nog op. Het leek in het begin van 'Aufbruch', of was het 'Der Aufbruch', geen zin om op te staan en het te controleren, zelfs even alsof ik een boek zat te lezen, wat ik al eens gelezen had. Zoveel feiten kwamen me bekend voor. Nog even het boek bekeken, maar dat was toch echt ongelezen. Zelfs voor mijn zuinige en voorzichtige doen bij het hanteren van boeken.

 Het boek heeft dus ook het verwachtte vervolg. Twee delen zelfs. Is ook alweer 10 jaar geleden. Nu is het niet de vrg òf ik die ga bestellen maar meer waar ik die ga bestellen. Amazon? Die Mayersche? Hugendubel? Of probeer ik het bij de Duitse boekhandel in Sibiu?

 De eerste twee delen komen tot ongeveer half jaren zestig. In de volgende twee delen reikt de cyclus van de hoofdpersoon tot in het begin van de jaren zeventig. Hoewel veel van de tijdsimpressies me bekend zijn, speelt het verhaal zich net een acht à tien jaar voor mij af. Als je Woodstock als één van de vroege mijlpalen ziet van die roerige periode, zat ik niet in Bethel te blowen, maar had net de brugklas achter de rug.

 Ik raak opgewonden met het idee, dat ik het gewenste zomaar kan bestellen. Natuurlijk kijk je op de websites ook iets verder en zo valt er meer in je boodschappenkarretje. Toch is online surfen niet vergelijkbaar met het door je handen laten gaan van boeken in een boekenwinkel. Ook de indeling in categorieën is verwarrend (Hugendubel) of domweg zo goed als afwezig (Amazon). Een vervreemding van het object, wat niet alleen bij boeken het geval is trouwens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten