zaterdag 12 december 2020

Viraal_60

 In Roemenië is deze week de 'State of alert' met 30 dagen verlengd. De ontwikkeling van het virus wordt er van begin af aan regionaal bijgehouden (of moet ik gemonitord zeggen?) en zelfs op lokaalniveau wordt ingegrepen indien noodzakelijk. Zie de quarantaine van de stad Sibiu. Het noodzakelijk ingrijpen wordt bepaald ahv het aantal besmettingen per 100K inwoners, als ik het goed begrepen heb. Daarnaast zijn er landelijke regels mbt restaurants, feesten en partijen, mondkapjesplicht, etc. en nog meer. Lang niet allemaal even overtuigend zoals de plicht om het mondkapje ook op de openbare weg te dragen cq direct als je je huis verlaat. Je zou een kip of een paardekop kunnen besmetten in een nest als Coves of er eigenlijk door besmet worden, want als je besmet bent hoor je 14 dagen thuis te blijven. Iets wat ook in diverse andere gevallen verplicht is.

 Als je dat vergelijkt met het paniekvoetbal in Nederland snap ik wel, dat daar de nodige weerstand ontstaat. Weerstand die er trouwens ook in Roemenië is oa vanuit de kerk, maar ik om me heen niet zie of hoor. De hele discussies en zelfs wetenschappelijke betogen over de onzin van lockdowns en het dragen van mondkapjes laat ik grotendeels aan me voorbijgaan. Deels omdat ik enigszins coronamoe ben en anderzijds omdat ik me er niet mee wil bemoeien, als ik me er niet (eerst?) serieus in verdiep en in dat laatste heb ik weinig trek.

 Waar ik wel heel benieuwd naar ben, is, of dit ooit geëvalueerd gaat worden op een manier, dat conclusies consequenties hebben. Waar gehakt wordt vallen spaanders, maar ik heb toch het sterke vermoeden dat met regelmaat de verkeerde boom omgehakt is. Eén keer kan gebeuren, maar als het een regelmaat vertoont, is het beleid. Daar zijn mensen voor verantwoordelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten