zaterdag 25 mei 2019

Stoep

 Heerlijk gelopen met de honden op het vertrek uit en de aankomst in het dorp na. Er struint al dagen een loopse teef rond aan het begin van het dorp. Dat betekent, dat je aan de mannetjes geen kind hebt, tenzij ze zich als concurrent beschouwen en dan kan er zelfs bloed vloeien maar in elk geval een klereherrie ontstaan. Mijn gezusters menen zich helaas ook tegen die toestand aan te moeten bemoeien mn Rosa, die toch al tegen alles en iedereen tekeer meent te moeten gaan. En mij dan bij correctie quasi-onschuldig aankijkt.

 Op de terugweg dus een gewaarschuwd man en met een boog voorbij de loopse teef gegaan. Stom dier kwam naar ons toe. Maar oké, er langs gekomen over het trottoir aan de rechterkant van de weg. Geen ongewone route trouwens. Nadeel is, dat die direct langs de deuren en poorten gaat van de huizen aan die kant. Komt daar iemand naar buiten, zie je dat niet aankomen, dank de haast hermetisch afgesloten straatzijde van de grondstukken met bebouwing.

 Bij een van die poort/deuren hoorde ik stemmen in het voorbij gaan. Daar werkt een oudere zigeunervrouw in de tuin van een vrouw, die zich in alles duidelijk beter voelt dan de rest van het dorp. Die zigeunervrouw (en soms ook haar niet meer zo jonge dochter) heeft het niet zo op honden groter dan een teckel. Blijft altijd wachten als ze me ergens ziet aankomen tot ik voor haar 'geen gevaar' meer ben. Blijkbaar wilde die net de straat op stappen en bedacht ze zich. Daarop schoot het raam open en kwam er gekrijs achter me aan. Ik was de poort inmiddels gepasseerd. Of niet meer meer over 'haar' trottoir wilde wilde lopen ...

 Lijkt Nederland wel, als je iets niet zint, maak je er een verbod van. Itt het conflict met de barmeneer, die een gewoonterecht probeerde te ontkennen, is het trottoir toch echt publieke ruimte èn verkeerstechnisch een verplichte route voor voetgangers. Ook met honden. Ze heeft het al eens eerder geprobeerd, toen de honden hun drol nog niet tot in het veld wisten op te houden. Daar had ik begrip voor. Dat begrip is er nu niet. Op naar een volgende dorpse confrontatie???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten