zondag 13 januari 2019

Zeikerds?

 Gisteravond zitten grasduinen in de restaurantmogelijkheden in de aanstaande vakantieplekken. Wat opvalt bij de negatieve reacties is, dat mensen vaak maar een kleinigheid nodig hebben om het totaal af te kraken. Natuurlijk gaat het soms mis en natuurlijk is dat weinig prettig, als het je overkomt. Zie mij met het Steakrestaurant in Sibiu, dat kalf voor rund verkoopt, naar daarnee is de rest niet direct ook niks. Een restaurant zou niet lang bestaan, als die ene negatieve reactie gemeengoed onder de bezoekers van het etablissement zou zijn.

 Verder zijn mensen ongeduldig of hebben haast. Een iemand klaagde, dat er wel een half uur tussen voorgerecht en dessert zat. Ga dan naar een fastfood en niet naar een reguliere tent. Of mensen die bij de reservering vertellen, dat ze komen om bijv. hun huwelijksdag te vieren en dan teleurgesteld zijn, als het restaurant niet met een verrassing aan komt zetten. Als je dat wilt, bestel dan gewoon een fles champagne als binnnkomer of een bos bloemen op je tafel.

 En ten derde vinden verbazend veel mensen het vaak minder bijzonder dan ze verwacht hadden. Verwacht op basis van wat? Het gejubel van anderen, die blijkbaar of meer geluk hebben gehad of minder kieskeurig zijn? Misschien komen die mensen niet zo vaak in zulk soort restaurants, hebben een eenvoudigere smaak en/of zijn sneller tevreden cq zeuren niet zo. Niet zo blasé zijn, mensen. Alles went, ook hogere standaarden qua koken en presentatie. Dus misschien af en toe gewoon teruggaan naar het restaurant op de hoek om de prestatie van de meer pretentieuze tenten weer beter op waarde te kunnen schatten?

 Ik moet me daar niet teveel in laten meeslepen, wat bij het zoeken naar een hotel in Lissabon wel deels is gebeurd, al waren die criteria minder subjectief en/of van toeval of omstandigheden afhankelijk. Klein is klein en niet vergelijkbaar met 'had beter gekund', dat kan het namelijk altijd wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten