Maart. De mnd, die zeer waarschijnlijk de eerste twintigers in het plusgedeelte van het kwik zal aantikken, begint met -14º en de voorspellingen gokken op meer koude de komende twee nachten. De weersomstandigheden zijn wennen. Was het vorig jaar mn de kou en zijn consequenties zoals haperende electronica in de C5, is het dit jaar de sneeuw. Behalve het rijden op wegen met een vastgereden sneeuwdek, geen verschil zien tussen weg en berm op de kleinere wegen, is het vooral het schoonmaken, waar ik duidelijk meer aandacht aan moet besteden.
Sneeuw moet van de ruiten, ook als je niet gaat rijden, anders krijg je zo'n heerlijke opgevroren ijslaag op het glas onder de sneeuw en ben je er met sneeuwruimen niet meer, Ook het aanklonteren van de sneeuw in de wielkasten is zoiets, waar ik niet direct bij stil heb gestaan. Het koekt al rijdend door de dag lekker aan, bevriest 's nachts en 's morgen zijn behalve je remmen ook je banden vastgevroren aan het sneeuw-, ijs- en zoutmengsel.
Heb de auto wel in beweging gekregen, maar de anders al redelijk krappe speelruimte in de wielkast was vanochtend tot een mm of 2 beperkt. Je hoorde de banden de hele weg schuren en iedere oneffenheid, en die heb je hier te kust en te keur, gaf vervelend knarsende geluiden. Vanmiddag die brokken proberen te verwijderen. Het schijnt een zonnige dag te worden dus met een beetje geluk moet de zooi dooien en makkelijker loslaten dan de totale onwilligheid in deze vanochtend. Het winterse voortslepende inzicht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten