zaterdag 18 juli 2020

Tomatenweetjes

 Ooit van 'tomaten tikken' gehoord? Ik heb door de jaren heen heel wat tekst over kweken en verzorgen van tomaten gelezen en ben het werkelijk nooit tegen gekomen. En ineens is het er: 'tikken'! Tomatenplanten zijn zelfbestuivers. Mooi, denk ik dan, hoef ik of menig insect zich daar niet tegen aan te bemoeien. Dat blijkt verkeerd gedacht, tenminste als de planten in een kas staan en zodoende oa beschut zijn tegen de wind, die de planten buiten af en toe goed door elkaar rammelt. Dat laatste mag jij als kweker in de kas op beschaafde wijze met een stokje doen en dat heet dan 'tikken'. Schijnt kilo's aan tomaten te schelen.

  En daar was meer. Bijvoorbeeld over zaad winnen. Dat wist ik al wel, maar toch ff voor het ontbrekende nageslacht:
 "Zaden uit de tomaat halen, bij voorkeur een overrijpe tomaat gebruiken. Overtollig vruchtvlees verwijderen en in een schaaltje of beker doen. Doe er 2 eetlepels kraanwater bij en laat het geheel ongeveer 1 week gisten op een warme en zonnige plek. Het gisten bevordert de kiemkracht. Let op: er kan schimmelvorming en een nare geur ontstaan. Papje in een fijne zeef gieten en zolang met koud water spoelen tot de schone tomatenzaden overblijven. Op een schoon stuk keukenpapier 5 – 8 dagen laten drogen. Op dag 2 zaden uit elkaar halen door wrijven met de vingers. Bewaren op een droge, donkere en koele plek."

 Eigenlijk zocht ik naar een reden voor iele, gelige planten. In dezelde rij waarin achterin heuse reuzen van planten staan, overdadig voorzien van blad, wordt het meer naar voren toe een beetje zielig. Kostte aardig wat websites voordat er eentje het al door mij bedachte antwoord gaf. Al had ik het omgekeerd bedacht:
 "De vochttoediening van tomaten moet goed uitgekiend worden. Te veel water zorgt voor een kleine en donkere plant, terwijl te weinig water gele en bleke bladeren veroorzaakt."

 Tenslotte nog wat over het bij mesten (vergeten dit jaar!), de max. temperatuur in de kas (35ºC) om een groeistop en bloemsterfte te voorkomen, het witten van de ramen, ophangen van oude lakens of het op het dak leggen van bamboematten.

 En nu niet meer vergeten!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten