dinsdag 14 juli 2020

Oranje

 Plannen of geen plannen, morgen zijn de wortels aan de beurt. Was prettiger geweest, als ik het hout er vandaag doorheen had gejaagd, maar daar was ik helemaal niet van uit gegaan. Dat is achteraf een mogelijkheid gebleken. Maar wortels dus. Ik schat zeker 12 potten, 3 x 4 wecken is 3 x anderhalf uur. Incl het schoonmaken van de eerste portie praat je dus al gauw over een uur of 6 bezig zijn in de keuken. Kun je wel een weckketel aanschaffen, maar wat je aan kooktijd bespaart door meer potten per kookbeurt, ben je qua tijd kwijt aan schoonmaken en voorbereiden van de potten. Dat doe ik nu tijdens de kookbeurten.

 Nu heeft zo'n (elektrische) ketel wel meer gemakken dan alleen het grotere volume. Je kunt nauwkeuriger op de temperatuur letten ipv met de natte vinger en je hoeft er niet de hele tijd bij te zijn. Wat ik dan weer niet vertrouw is, dat ze het steeds hebben over het stapelen van potten in zo'n ketel en de ketel dan vullen tot net onder de rand met deksel van de bovenste pot. Waarom die onderliggende lagen wel helemaal onder water zetten maar bij de bovenste laag onder de deksel blijven. Weet niet, klinkt me inconsequent in mijn oren. Voorlopig klooi ik wel per vier 3/4 ltr-potten in mijn grootste pan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten