vrijdag 24 april 2020

Viraal_35

 Bedachte me gisteren of misschien al eerder wat voor toestanden het gegeven zou hebben, als dit Covid-19 virus overdraagbaar was gebleken via honden en/of katten. Tegelijkertijd lijkt me niet zo waarschijnlijk. Maar dat dan de beesten er geen last van hadden, maar natuurlijk wel als verspreider (konden) fungeren. Was er dan voor het verplicht ruimen gekozen? Een reflex die je steeds weer ziet bij zaken als varkenspest, vogelpest of Qkoorts. Kost vele malen meer gezonde dierenlevens dan dieren aan de infectie bezwijken. Zou dat gepikt zijn? Zou ik iemand mijn beesten hebben laten meenemen om af te maken 'voor de zekerheid'? Ik denk niet. Niet vrijwillig.

 Ik ga hier geen pleidooi houden voor het ruimen van geïnfecteerden, maar een strikter optreden had een hoop ellende voorkomen. Een beetje meer van de vaak misplaatste daadkracht bij vee-epidemieën ipv van het pappen en nathouden, wat we in Europa overal in de diverse nationale vormgevingen hebben mogen zien, heeft tot een hoop onnodig schade geleid. Ik hoop echt, dat ze hier in de afhandeling niet ineens heel soepeltjes worden in de richting van al die lui, die de regels met voeten dachten te kunnen treden en zeker niet bij de klojo's (m/v) die welbewust zijn blijven doorlopen, terwijl ze wisten dat ze het virus (ws) onder de leden hadden en/of de controlerende instanties om de tuin probeerden te leiden. Voor de rest zijn er een hoop koppen in Europa die zouden moeten rollen, maar ik vrees, dat dat teveel gevraagd zal zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten