zaterdag 21 juli 2018

Sociaal?

 Nog lang niet op de hoogte van alle ins en outs van het dorp, en er ook niet echt in geïnteresseerd, valt zo nu en dan iets op, waarvan je je afvraagt, waarom je het niet eerder hebt opgemerkt. Een paar jaar geleden inmiddels maar deel van mijn Roemeense tijd is het melkverzamelpunt in het dorp gestopt met het accepteren van de melk van de kleine producenten. Dwz de mensen met één koe. Een paar ltr in de ochtend, een paar ltr in de avond. Een tamelijk omslachtige administratie en naar het scheen was de een of de ander niet vies van het aanlengen van zijn of haar melkhoeveelheid voor een paar centen meer.

 Hoe het ook zij. De man voelde zijn dood aankomen en wilde zijn zoon het werk niet aandoen. Sinds zijn overlijden lopen dus diverse mensen, waaronder eerst ook Mariana's moeder en nu Mariana zelf, met melk die ze niet kwijt kunnen aan de fabriek en zoeken naar andere afnemers. Dat resulteert dus in vrouwen, die iedere ochtend met een maatbeker van een ltr, gevuld met melk over straat lopen, of met een 1,5 ltr frisdrankfles gevuld met melk onder de arm, etc. De een haalt het, de ander brengt het of geeft het weg zoals Mariana.

 Daarbij worden vreemde afstanden afgelegd. Ipv uitwisseling tussen buren, zijn het ingewikkelde haal- en brengpatronen, als je het in kaart zou brengen. Melk is melk, zou ik zo zeggen, maar het hangt blijkbaar af van de persoon, waar het vandaan moet komen en niet van de koe. En daar zijn duidelijk voorkeuren in het spel. De melk(ver)banden van Coves.

 Helaas heeft die verse melk al eerder benoemde nadelen en bewerkelijkheden anders zou ik een deel van Mariana's produktie kunnen overnemen. Maar het smaakt niet en is te vet voor het melkgedeelte van de koffiemachine. Soms maak ik griesmeelpudding, maar ook weer niet iedere dag. Kaas zou een alternatief kunnen zijn. Maar dan gaan we weer. Wil ik kaas maken of ga ik kaas maken omdat het zonde is om niks met de melk te doen. Het werkt voor mij steeds weer verkeerd om. Maar dat heeft weer niks met de sociale interactie te maken, die het overschot aan melk in het dorp bloot legt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten