zaterdag 30 december 2017

Basaal

 Het aangename van de rust kreeg gisteren op de drempel naar de avond iets onbestemds. Je moet alles schijnbaar gewend zijn om er fatsoenlijk mee om te kunnen gaan. En ben ik rust in mijn leven ooit gewend geweest? Is het ooit het verlangen ontstegen? Ja, op momenten zoals met de vuurkorf op de werf aan de OudeGracht. Op de tractor in Frankrijk. Of op vakantie in plekken als Korcula en Ferentillo. Of (ongewenst) op een camping in de regen tijdens mijn veldwerkperioden.

 Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het nooit een permanente toestand geweest, die verder kwam dat het zeer tijdelijke van een moment. Ogenblikken waarop het besef ervan diep in je weet door te dringen, maar het gevoel snel weer is verdwenen. Omdat iets moest? Omdat ik vond, dat wat ik (niet) deed niet kon? Omstandigheden? Nooit zo mee bezig geweest, want nooit naar die r&r gestreeft. Dat is iets van de laatste jaren en opgedoken tussen de puinhopen na de dood van Yoland.

 Het had in 1999 gekund als we gekozen hadden voor dat grote eigen huis met dito tuin ergens in Frankrijk aan de rand van een dorp. Had. Had. Had gekund en ook weer niet. Yoland kon zich er niks bij voorstellen. Had het steeds over 'de eigen broek ophouden', vond zich te jong om 'niks' te doen, etc.Met dieren, tuin en boomgaard hadden we onze handen meer dan vol gehad.

 Waar het bij Yoland werkelijk omging kwam pas jaren later aan het licht. Yoland had mensen om haar heen nodig, die haar het idee gaven, dat haar bestaan nuttig was. Yoland wilde meegesleurd worden. Op eigen kracht viel ze stil. Dat werd gaande de jaren in Frankrijk wel duidelijk. Geen eindverantwoordelijkheid maar opdrachten.

 Waarom nou ineens in het verleden spitten? Zo'n ster in het zelf vormgeven van het leven, ben ik nu ook weer niet. Het is makkelijker dingen te doen voor anderen, zeker als die de ander plezieren, dan je te concentreren op je eigen bestaan. Want wat is dat eigenlijk 'je eigen bestaan'? Zoiets als 'Primitive Technology'? Al eens gezien op YouTube? De hele tijd bezig zijn met dingen verbeteren en het leven vereenvoudigen. Tja ... dan toch maar dat onbewoonde eiland en dan zonder satelietverbinding?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten