dinsdag 13 september 2016

Zelfverbeelding

 Kon ik me jaren geleden, toen ik nog weleens de fout maakte om (o.a.) met familieleden op vakantie te gaan, ergerde ik me met regelmaat aan het feit, dat foto's ontsiert werden door en zelfs ontsiert moesten worden met de zichtbare aanwezigheid van een of meer van die leden. Moeder met berg op de achtergrond, samen voor een gebouw, foto van de gastvrouw etc.

 Tegenwoordig is dat er niet beter op geworden. Uit de hand of met stick wordt het eigen gelaat overal pontificaal op de voorgrond meegenomen. Ik in Parijs. Ik onder de Eiffeltoren. Ik voor de Notre Dame. Ik aan tafel. Ik etc.

 Is de mens nu zo egofiel geworden of heeft de mogelijkheid tot het maken van zelfportretten enkel bloot gelegd, wat er altijd al was?

 Op de boot, ja werkelijk ik op een rondvaartboot, vandaag de ultieme combinatie van vroeger en nu. Eerst een serie selfies, toen mocht zij aan de reling staan en vervolgens was hij aan de beurt. En daarna .... werd de camera opgeborgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten