dinsdag 30 juni 2015

Infokrochten

 Informatie kruipt waar het niet gaan kan. Tenminste, waar je het niet verwacht zou hebben. Op een manier die je niet bedacht had. Zelfs niet had kunnen bedenken.

 Plaats: lokale dorpskroeg
 Informant: een ietwat aangeschoten nakomeling van één van de buren in de ruime zin van het woord.
 Onderwerp: geld

 De beste jongeman, ergens begin dertig, sprak meer dan Roemeens alleen en wilde mij duidelijk maken dat hij een speciale band met het dorp had. Er niet meer woonde, maar een paar keer per jaar terugkeerde om een paar biertjes met zijn vrienden te drinken. Of het de drank was of een slechter begrip van het Engels, dan hij pretendeerde te hebben, blijft dubius, maar hij viel met grote regelmaat in herhaling. Dat hij iets met het dorp had was duidelijk. De plek dan, want de mensen .... op iets van 20-25% na vond hij allemaal maar slecht volk. Wat weer te maken bleek te hebben met 'niet willen werken'. Dat dan natuurlijk itt hemzelf.

 Interessant werd het, toen hij zijn mening over mij begon te geven. Dat ik direct opgevallen was, toen ik er voor het eerst rondliep. Dat de eerste indruk 'niet best' was geweest. Wat hij bedoelde, bleek, dat ik volgens hem en een hoop anderen geen 'geld' had. Gebaseerd op mijn kleding van spijkerbroek en T-shirt. Het is hier ook werkelijk de plek om in een driedelig pak rond te stappen.

 Maar, gaf hij toe, hij had zijn mening moeten bijstellen, toen hij van zijn broer, die net als hij in Sibiu leeft, begreep, dat die sjofel gekleedde man een douche had gekocht voor een bedrag, waar men in Coves ook een huis voor had kunnen kopen ..... Die broer werkt dus bij Ambient, dat is duidelijk. En die regendouchekop van Grohe was niet goedkoop, maar qua huizenprijs heb ik toch hele andere bedragen gehoord......

 En ik me ergeren aan de chauffeur die, toen het afgeleverd werd, de werklui tot voorzichtigheid maande en daarvoor meende te moeten rondbazuinen wat het allemaal had gekost ..... De prijzen stonden gewoon op de afleverbon. Wat een wereld. Wat een wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten