maandag 8 juni 2015

Kaas

 Supermarktbezoek is vrijwel altijd en iedere keer opnieuw een feestje. Hoe groter, hoe meer ik me voel als dat kleine kind dat een winkel vol snoepgoed binnenloopt. Maar ook de kleine supermarketen, de mini-markets, die je hier bijna in ieder dorp meervoudig aantreft, weten me te bekoren. Liefst dan met een toonbank en de noodzaak duidelijk te moeten maken, wat je hebben wilt. De eerste keer op zo'n plek moet ergens begin jaren zeventig van de vorige eeuw (Blijft komisch klinken.) in het toenmalige Joegoslavië zijn geweest in het plaatsje Raka of Brod na Kupi. Moet eens wat tijd en energie besteden aan waar dit gevoel vandaan komt. Maar niet nu.

 Nu stond ik in wat dè supermarkt van Agnita is en ik wilde iets van kaas. Niet de confectie versies van morzzarella, brie, roquefort of maaslander maar iets lokaals met smaak. Een waarlijke queeste lijkt dat te worden, die die naar de Heilige Graal naar de kroon dreigt te steken. Er zijn massa's kaas te krijgen van uiteenlopende melksoorten (koe, schaap, geit en buffel) maar het is allemaal jonger dan jong en op smaak kun je ze maar moeilijk betrappen. Uiteindelijk maar een blok gerookte kaas gekocht. Maar als iets duidelijk is ... van kaas hebben ze hier weinig kaas gegeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten