dinsdag 19 maart 2019

Relaties ....

 Horen wat je niet wilt horen. Het gebeurt soms. In mijn geval de laatste jaren vaker mbt zaken tussen mijn ouders. Mijn vader is in 2002 overleden. Sindsdien druppelen er via één van mijn zussen feiten binnen, waar ik behalve geen weet van blijk te hebben, me ook afvraag, wat ik er mee moet. Kunnen kan ik er niks mee, zelfs als mijn vader nog geleefd zou hebben.

 Nu onlangs weer zo'n uitspraak van mijn moeder, waar je je eens goed van achter de oren krabt en verder laat voor wat het is. Nav problemen in de relatie van mijn oudste zus schijnt mijn moeder gezegd te hebben, dat zij al die jaren alleen bij elkaar zijn gebleven, omdat mijn zus geen eigen inkomen had. Waarop mijn moeder bij navraag bevestigde meermaals van plan te zijn geweest om mijn vader te verlaten, maar dat niet gedaan heeft vanwege een gebrek aan eigen inkomen.

 Tja. Nu moet je die dingen om te beginnen in het juiste tijdsperspectief zien. Mocht mijn moeder al het idee gehad hebben om mijn vader te verlaten (en dat klopt) dan zal dat vrijwel zeker op een inkomensprobleem zijn gestuit. Al zou in die tijd het financiële aspect, denk ik, het minst problematische zijn geweest. Bij mijn zus is het echter bullshit. Die heeft een afgeronde opleiding en werkervaring en is, zover ik weet, vrijwillig gestopt met werken. Dat vond ze maar wat best. Dat het huishouden haar ook niet lag, kwam daarna pas aan de orde. Had ze nvvt alleen verder willen gaan, had dat, ook financieel gezien, zeker gekund. Opleiding, ervaring en een systeem van uitkeringen  waren toen aanwezig. Het is appels en peren vergelijken maar met welk doel?

 Dat mijn ouders zo hun problemen hadden, is niemand van ons ontgaan, Hetzelfde geldt voor de perikelen in de relatie van mijn zus. Maar om je nou alleen op de financieën te beroepen is tamelijk slapjes. Het is iets wat zelfs tegenwoordig nog gebeurt. Wel een punt ergens achter willen zetten, maar niet willen inleveren ... In beide gevallen was het verlaten van het ouderlijke huis een belangrijke drijfveer om in de relatie te duiken. Pakt dat uiteindelijk niet uit naar wens, dan moet je bij jezelf te rade gaan. En als het financiële argument dan, hoe discutabel ook, doorslaggevend is, moet je verder niet lullen. Het is, wat je wilt. Gemak, verzorging, zekerheid en een zekere dosis ergernis of de duik in het diepe en zien of en waar het schip strandt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten