zaterdag 23 maart 2019

Ploeg(en)dienst

 Weer dik twee uur kleiklompen klein gehakt. Het is misschien goede grond, maar geen makkelijke bodemsoort. Te kleiig, te vochtig. De vochtigheid is lokaal zeer wisselend. D'r zijn velden die lager liggen maar omgeploeg (in de afgelopen weken) stukken droger en kruimeliger ogen. Zelfs het tweede perceeltje, waar ik nu voor de derde dag bezig ben geweest en nog steeds een kwart of zo te gaan heb, is stukken onmogelijker dan het eerste, dat ik dit jaar omgespit heb.

 Minder gesloopt dan gisteren en met een meer gedifferentieerd gedachtenaanbod tijdens het werk. Dat scheelt een slok op een borrel, al ging het er nauwelijks sneller door. Maar goed. Het is gewoon weinig aantrekkelijk en bovendien niet gemakkelijk werk. Werk, dus. Dat moet door de jaren heen makkelijker worden, als ik eindelijk de tijd krijg om me serieus tegen de tuin aan te bemoeien. Kalk, compost, misschien zelfs drainage. Met die compost ben ik vorige jaar al begonnen maar dat mag een stuk royaler. En omspitten voor de winter. Ja, als het verbouwen eindelijk afgelopen is, zou dat misschien wel kunnen.

 Komende week verder. En dan vooral de in de tuin gestalde zooi de binnenplaats op of schuur in zetten. Dat spul staat op het makkelijkst te bewerken deel van de tuin. Twee à drie perceeltjes, die misschien wel in één middag omgewerkt zouden kunnen worden. Dat is andere koek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten