vrijdag 15 maart 2019

Ambtenarij ...

 In de vaart der volkeren richting verdoemenis. Administratie! Overheidssystemen. Belasting. Automatisering. Het zijn niet de doorslaggevende redenen geweest om Nederland te verlaten, maar in de afronding heeft het zeker z'n duit in het zakje gedaan. In Frankrijk was het al wel een rede van betekenis. Het arrogante gebrek aan logica en de bizarre afwezigheid van enige flexibiliteit hebben mijn vertrek daar zeker een stevig duw in de rug gegeven. Helaas heeft het spook me hier ook ingehaald. Nog verre van de omvang van mn Frankrijk, maar toch.

 Zoals al verhaald, kreeg ik, op het moment dat ik onlangs de ANAF binnenliep om als in de voorafgaande jaren mijn ziektekostenpremie te betalen, niet het bekende papiertje toegeschoven, wat ik wederom moest invullen, waarna de ambtenaar het ondertekende en bestempelde. Volgens zou ik dan naar het betaalloket zijn gelopen, een stapel lei's hebben neergelegd en was ik weer voor een jaar in principe gedekt voor mijn medische behoeften en steunde ik ook het systeem nog een beetje en sinds vorige jaar een beetje veel. Nee, ik kreeg een pakket papieren in mijn handen gedrukt en de mededeling, dat ik het via het internet moest doen. Het kan aan mij liggen, maar er lag iets sardonisch in de gezichtstrekken van de weinig vriendelijk en in het geheel niet service-gerichte man achter het bureau.

 Op de kopieën van de website ter verduidelijking van wat me te doen stond, zag ik ter plekke een Britse vlag in de rechter bovenhoek. 'O, ook in het Engels, dat komt wel goed', dacht ik toen. Verder dan de beginpagina kwam de Engelse vertaling echter niet. De rest van de achterliggende website en mn de verklarende teksten waren gewoon in het Roemeens. Dat stimuleert niet echt tot daden, maar gistren de koe bij de horens gevat en gekeken hoever ik kon komen. Dat was aardig ver. Zover, dat me duidelijk werd, dat deze excersitie geen vervangende functie had, maar puur extra was. De enige die hierdoor ontlast werd, was die onvriendelijke en weinig behulpzame klojo achter het bureau bij de ANAF. Was mooier geweest, als ik hem hierdoor had kunnen omzeilen. Maar nee. Hij moet alles accorderen, stempelen, baasje spelen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten