zondag 10 juni 2018

Inzichtelijk

 Net onder de heuveltop vanochtend het wachten op de dames besteedt aan een paar minuten diep doorademen. Een beetje als de ramen open gooien na een verfrissende zomerse bui. Je hebt er geen longen, maar desalniettemin voel je de lucht tot in je tenen doordringen. Doet goed als je er weer een keer bij stilstaat of ligt, want in bed wil het ook best lukken. Blijkbaar wordt de helft of zoiets van je longcapaciteit normaalgesproken nauwelijks aangesproken. Als je daar de hele dag op zou willen letten, heb je geen tijd voor andere dingen meer. Dan snap je ook uitspraken als "Yoga is niet een serie oefeningen, maar een manier van leven."

 Hoe kom ik daar nu weer bij? Het is een titel uit de VK. Artikelen lezen kan opeens weer. Zoiets als bij het NRC? Een x-aantal per maand of per zoveel weken? Het enige wat ik in de nrc las was de column van Youp en die lees ik nu op zijn eigen/aparte website. Daar ben ik nog niet tegen een limiet aangelopen.

 Maar yoga dus .... Ik ben er niet mee bezig, dus waarom ineens die oprisping? De kant van het bewust zijn, bewust worden daar probeer ik af en toe wel bij stil te staan. Ik zal niet beginnen met gelul van 'het leven is zo kort, bla bla, etc', maar de ervaring heeft wel geleerd, dat je in wat de normale manier van leven heet te zijn, je nauwelijks tijd hebt om bezig te zijn met waarom je doet wat je doet, de zin ervan, of het eigenlijk wel is wat je wilt, etc. Je rent vaak jezelf voorbij en hebt dat, als het goed is, nauwelijks in de gaten.

 Ik heb daar wel een paar keer een stap opzij gemaakt en vol verbazing de stroom aan me voorbij laten trekken. Wat beter is, mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Makkelijker is het niet, als je je niet laat meesleuren, daar ben ik wel achter gekomen en dan balanceer ik niet eens op de rand van de zelfkant. En ook in dat relatieve eigen leven met zelfgekozen tempo betrap ik me nog steeds op het feit, dat ik mezelf opjut tot meer dan het simpele 'zijn'. Gelukkig is er de ruimte om op de rem te trappen. Toch een beetje yoga? In elk geval een hoop bla-bla.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten