zaterdag 9 juni 2018

Anachronisme?

 Het is geen heilige overtuiging geweest noch een dagelijks beslommering maar in feit had ik in de afgelopen drie jaar wel minstens een dode verwacht als gevolg van het rijgedrag van de gemiddelde automobilist, die Coves in- en/of uitrijdt. Ik had daar wel wat op durven verwedden. Maar zo werkt het dus niet. Ws kun je het rijgedrag op de eerste 2-300 meter niet extrapoleren naar de rest van het dorp. Een lintdorp zoals alle dorpen in dit deel van Roemenië. Vooral lang en zelden breder dan de huizen en achterliggende tuinen aan weerszijde van de hoofdstraat. Dat verleidt tot harder rijden dan 40 of zelfs 30 km, die vaak aan het begin aangegeven staan. Ook het feit, dat je officieel mag inhalen in de bebouwde kom, werkt niet afremmend op de gemiddeld te hoge snelheid. Alleen een politiewagen en dus de signalen van de tegenliggers weten de snelheid naar beneden te drukken.

 Maar daar wil ik nu helemaal niet over hebben. Het ging over het verwachte verkeerslachtoffer. Nou, dat heb ik vanavond 'gekregen'. Zelfs dodelijk, maar niet door een auto maar dank paard en wagen. Nu was het mensje 86 en misschien kun je er iets moois van maken om in deze tijd alsnog door paard en wagen naar het hiernamaals geholpen te worden, maar iets zegt me, dat deze dame het ws niet met me eens zou zijn, als we de boel achteraf nog eens zouden kunnen belichten.

 Paard-en-wagen is dus gevaarlijker of in elk geval dodelijker dan al die scheurijzers van Audi, VW en BMW bij elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten