Misschien ben ik ziende blind, maar ik geloof d'r geen bal van. Het onweerlegbare effect van reclame. Op welke termijn moet je dat dan zien? Je kunt 100 x tijdens een film reclame maken voor Coca Cola, behalve dat dat aardig zal irriteren, ga ik daardoor echt geen cola drinken in de pauze. En dorst heb ik dan sowieso al, daar heb ik geen reclame voor nodig om dat te weten.
Een opmerking als "In een wereld zonder advertenties zou je elk product moeten analyseren tot op het laatste moertje en daarna moet je daar nog een bijpassende prijs bij verzinnen. Mensen zouden niet kunnen functioneren zonder advertenties." slaat gewoon helemaal nergens op. Mag die nog van een hoogleraar komen ook. Maar ja, zo'n titel zegt ook niks meer in het alsmaar eroderende landschap van de wetenschap. Mijn moeder zou zo nog steeds hoogleraar 'Kleinschalig boekhouden in krappe tijden' kunnen worden. Ze heeft decennia praktijkervaring en is inmiddels warrig genoeg.
Maar zonder gekheid. Al die reclames, wat ik over het algemeen nogal vind meevallen, registreer ik nieteens. Er passeren er absoluut geen 100'den per dag. Als het meer dan tien zijn, is het veel en dan moet ik minimaal YouTube bezoeken, anders haal ik dat niet. Waarom bedrijven al die miljarden aan ondernemingen als Google en Facebook betalen ontgaat mij dan ook compleet.
En dan dat zg 'targeted advertising', dat je plat gegooid wordt met hotels in Lissabon, als je er naar gezocht hebt en allang eentje hebt geboekt, is toch ook eerder verspilde moeite dan een zinvolle investering. Als er nou iemand/iets was geweest, die/dat me ff op de noodzaak van een visum had gewezen bij de geplande reis naar St. Petersburg, dan had ik er tenminste iets aan gehad.
Natuurlijk maak je keuzes en die keuzes worden bepaald door de info, die je aangedragen krijgt, maar dat is dan toch meer van de verkopers ter plekke of tevreden gebruikers in je directe omgeving en natuurlijk beperk je je niet tot het eerste beste verhaal. Iedereen probeer zijn/haar spul tenslotte te slijten of als zijn/haar keuze als de beste te presenteren. De uiteindelijke keuze is aan mij en valt die tegen, is het de volgende keer een ander merk. Simple as that.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten