maandag 22 april 2019

Kwantificeren

 Wat hebben stadsvijvers en auto's gemeen? Ze stoten beide Co2 uit. Een stel wetenschappers heeft nu (eindelijk?) minitieus (!) ahv één stadsvijver bepaalt hoeveel Co2 zo'n waterpartij de atmosfeer in blaast dank de rottingsprocessen op de bodem. Je zult wetenschapper zijn ....

 Wetenschappers houden ook erg veel van extrapoleren en hebben obv die ene plas water in de bebouwde kom 'berekent' dat al die stedelijke vijvers in Nederland bij elkaar evenveel Co2 uitstoten als 193.000 (!) auto's. Geen 200.000 maar 193.000.  Maar 7000 verschil. Nog geen 5%. Dat lijkt me ruim binnen de foutmarge van dit soort ongein te liggen. Het type auto werd in het artikel, dat over het onderzoek ging ,niet gespecificeerd. Al die berekende auto's komen overeen met 1% van het totale Nederlandse wagenpark (Geen idee of het om personen- en/of vrachtwagen gaat en alles wat daar tussenin zit) en dus moeten de stadsvijvers van nu af aan mee genomen worden in klimaatberekeningen ...... Na de schijtende koeien nu rottende vijverbodems. Verder niks vergeten??

 Gelukkig zat ik, toen ik het stuk las, zodat mijn broek niet kon afzakken. Bovendien werd er in het artikel ook enig tegengas gegeven, maar je zult zien dat die relativeringen gaande de tijd 'auf der Strecke' zullen blijven en stadsvijvers straks massaal gedempt worden, zonder dat dat ook maar iets oplost. Mag ik gillen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten