woensdag 27 november 2019

Verbeteren

 Over een boek lezen en tot de conclusie komen, dat jij er in elk geval niks mee hoeft. Blijkbaar gaat het beter met me dan ik zelf denk. Een of andere Britse huisarts (Rangan Chatterjee) heeft na 20 jaar praktijk geconcludeerd dat hij in slechts 20% van de gevallen een persoon echt kan helpen en de andere 80 mn een kwestie is van verkeerd leven. Klinkt baud, maar ik kan me er iets bij voorstellen.

 Prompt heeft hij een boek geschreven. Alsof de planken van de gezondheidsadviezen niet al uitpuilen in de boekenzaken. Maar, als ik de journalist van de FAS mag geloven, doet de man het met eenvoudige adviezen en zonder zich op te dringen. Het schijnt nog te werken ook.

 Een gezond leven steunt volgens de man op vier pilaren: ontspanning, eten, bewegen en slapen. Voor alle vier geeft hij weer een viertal adviezen met de raad om er geen prestatie toestand van te maken maar om te zien of er twee in je leven zijn in te passen. Bij alles begint hij met het eruit gooien van groepsgewijs presteren in yoga, sport, koken. Alles gewoon via kleine veranderingen in eigen beheer. In-/uitademen als ontspanningsvoorstel, zoveel mogelijk verschillende kleuren groenten bij de pilaar van het eten, de inmiddels bijna roemruchte 10.000 passen bij bewegen en donker, koel en smartfoonvrij slapen.

 De man heeft natuurlijk meer adviezen, maar het betrof slechts een artikel over het boek, niet het boek zelf. Mn het smartfoongebruik van de testende journalist deed me versteld staan. Ik snapte nooit zo wat mensen bedoelen, als ze zich als smartfoon-verslaafd zien. Maar ik begin het nu te begrijpen. De best man/vrouw had meer zaken uit te schakelen, dan ik in een jaar tijd gebruik. Tja, dan wil die stress wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten