zaterdag 15 juni 2019

Gedenken

 Jaardienst van een collega van Mariana achter de rug. Het doet deugt om te zien hoeveel mensen de beste, jonge gestorven man nog genoeg herinneren om aan een dergelijke viering deel te nemen. Is natuurlijk deels een kwestie organisatie en optrommelen, maar toch.

 Kerk met nog een stuk of vijf andere gedenkdiensten tesamen. Zijn toch weer 30 broden, 6 kilo rijst, 6 borden, 6 bekers, 6 lepels èn zes flessen witte wijn voor drie priesters. Behalve voor wat betreft de wijn heb ik me al vaker afgevraagd wat ze met de rest doen. Deze keer ook naar het kerkhof voor het inzegenen van het inmiddels afgewerkte graf. Mensen, overlevenden zijn hier echt nog met de dood en de overledenen bezig. Dat doet me iedere keer weer deugd.

 Om elf uur in het restaurant. Een vroege lunch. Niemand schijnt daar een probleem mee te hebben. Ik heb zo goed en zo kwaad als het wilde meegedaan, maar voor eten is dit voor mij een haast onmogelijk vroeg tijdstip. Geanimeerde sfeer met hier en daar een traan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten