zaterdag 21 april 2018

Naïviteit

 Het mogen dan wereldspelers zijn, en met z'n miljarden gebruikers is Facebook dat zeker, maar als je dan leest (VK, vandaag) wat er allemaal aan zooi in omgaat en hoe men met werknemers omgaat, die dat moeten beoordelen, dan sla je toch steil achterover. Vanwege de knulligheid van de begeleiding, vanwege de rekbare criteria, vanwege de onzin van geheimhouding, etc.

 Zo'n Zuckerberg en zijn hele staf moeten wel gigantisch naïef zijn geweest en nog steeds buiten de werkelijkheid leven, als ze niet in de gaten hebben gehad, waar mensen toe in staat zijn, als je alle teugels laat vieren. Ik pretendeer niet de oplossing te hebben, maar zo'n cul als 'Wij zijn enkel een platform en de gebruikers moeten daar maar goed mee leren omgaan' is te dom om er een vergelijking tegen aan te gooien.

 Bovendien denk ik, dat je programmatisch veel meer en veel gerichter kunt afvangen dan nu gedaan wordt en waar dan ook nog eens gewone mensen voor ingezet worden. Maar dat terzijde. De fout zit 'm in de basis, in de geilheid om iedereen een podium te bieden in de hoop, dat je daar weer geld mee kunt verdienen. Ik heb de verleiding nooit gevoeld. Ben daarmee niet gevrijwaard van andere digitale slokops als Google of Whatapp, maar daar deel ik weinig mee, tenminste niet bewust

Geen opmerkingen:

Een reactie posten