Hoe het wordt berekend, weet ik niet precies, maar de Citroën houdt een verbruiksteller bij, die aangeeft hoeveel km je nog te gaan hebt. Bergop en gasgevens schiet je verbruik omhoog en zie verbruikswaarden als 15,3 liter. Ik neem aan dat dit per 100 km is. Bergaf, voet van het gas, zakt het verbruik naar 0,0. Hetzelfde geldt voor stevig cq sportief optrekken en kalm cruisen met dien verstand dat dat laatste geen 0,0 verbruik heeft maar 4 of 5 ltr.
Al die verschillen worden permanent geregistreerd en dat geeft een langzaam of sneller afnemende hoeveelheid km's, die je nog te gaan heb voor de volgende tankbeurt. Gooi je de tank vol, wordt dat ook geregistreerd en je voorafgaande rijgedrag daarin meegenomen voor het begintotaal van de nog te rijden km's. In het begin (2010) was dat met regelmaat 950. Inmiddels staat daar over het algemeen een waarde, die ver boven de 1000 ligt. Rij kortom kalmer cq verstandiger.
Toch moest ik gisteren hardop lachten toen de boordcomputer als nieuw begintotaal 1600 km aangaf. Dat was nog nooit voorgekomen en is bovendien komplete bullshit. De tank heeft een inhoud van 70 liter en over 10.000 km is het gemiddeld verbruik 5,7/5,8. De eerst km's, notabene stadse kilometers, steeg het totaal nog ff naar 1620 om daarna rap te zakken naar 1340. Op weg naar huis klom het weer wat op en bij aankomst in Coves, na 50 km rijden, gaf het ding nog 1400 km te gaan aan. Tweehonderd potentiëel geachte km's afgetikt in een kwart van de afstand. Dat jojoëd zo door tot bij de volgende tankbeurt blijkt, dat het wederom bij ongeveer 1250 km is gebleven. Het aftellen is niet lineair en gaat richting het einde van de tank steeds sneller. Toch 300 km meer per tank dan 7 jaar geleden. Schijnbaar veel verstandiger geworden in de tussentijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten