Je moet maar durven. Een pleidooi voor de herinvoering van de aanpak van de Hogere Burger School (VK, 24-02-2018). Twaalf of het liefst zestien eindexamenvakken ipv zeven en al helemaal niet daarin nogeens variëren qua examenniveau. Maar gelijk hebben ze volgens mij wel. Hoort wie het zegt! Leerling van de eerste jaargang van de niet-experimentele VWO. 1968. Brugklas Havo/Atheneum. Het is middelbare school en die moet mijnsinziens breed opgezet zijn en niet al specialiseren voordat er werkelijk een keuze is gemaakt.
Je hele middelbare school diploma zegt inhoudelijk geen ene ruk meer als je eenmaal in een vervolgopleiding bent gestroomd. Pretpakket of B-selectie, niemand is er verder in geïnteresseerd. Maar in beide gevallen is je algemene ontwikkeling, dat waar het volgens mij om zou moeten gaan, gemankeerd. De eeuwige wiskunde-discussie mag bekend zijn, maar omgekeerd geldt dat natuurlijk ook voor de talen, aardrijkskunde, geschiedenis, etc.
En dan een argument gebruik als "Ja sorry, dat wordt keihard werken op die nieuwe opleiding en weinig tijd voor vertier. Maar dat was vroeger heel gewoon, je ging naar school tot de zaterdagmiddag." Als iets vies is geworden in het onderwijs, is kinderen ergens voor laten werken. Een kind moet het op eigen niveau aangedragen krijgen. Zo kweek je dus de mens van tegenwoordig, die verleerd is om te knokken 'om erbij te horen'. Op dat laatste heb je namelijk 'recht', tegenwoordig weliswaar naar rato van man/vrouw, blank/gekleurd, westers/niet-westers, christelijk/islamistisch, hetero/homo dan wel een van de vele andere mogelijkheden en hier zal het vast niet bij blijven. Met de juiste combi rolt de rode loper voor je uit, ongeacht of dat inhoudelijk ergens op gebaseerd is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten