dinsdag 30 december 2014

Pecunia

 Hoever zijn we met z'n allen reeds gezonken? Is er nog zoiets als een weg terug? Nee, ik bedoel niet het zoveelste neergestortte vliegtuig en ook niet medisch hoogstandje nummertje zoveel om ook de laatste euro over de rug van kankerpatiënten uit de maatschappij te trekken. Ik bedoel het feit, dat je in Nederland schijnbaar officieel maar 512 euro per persoon cash in je bezit mag hebben. De overheid meent dus z'n dikke bemoeizuchtige vingers tot onder je matras of in je ouwe sok te mogen steken of welke creatievere plek je ook bedacht hebt voor je cash-reserve.... Welke smoes hebben ze hier ooit als glijmiddel gebruikt? Het in beslag kunnen nemen van criminele gelden??

 Dat aankopen maar tot op zekere hoogte in cash afgerekend mogen worden is me bekend. Verschilt trouwens enorm per land. Dat je slechts met 10.000 euro in cash door Europa mag reizen zonder het bij elke grensovergang te moeten melden is me ook bekend. Ook al de ervaring gehad, dat de filiaalhouder van mijn Franse bank wilde weten, wat ik met een gewenst bedrag in contanten van plan was. Ik heb haar in mijn netste Frans laat weten, dat ze zich met haar eigen zaken moest bemoeien. Maar dit .... deze ziekelijke betuttelingsdrang. Het is eerder beschamend dan dat je er verontwaardigd door raakt. Je vangt er geen grote criminelen mee, maar je criminaliseert er een hoop simpele burgers mee. Laat de overheid eindelijk eens leren, dat te doen, wat ze van burgers verwacht, nl de tering naar de nering zetten ipv andermans eigendom t/m de drap te willen controleren en indien gewenst afromen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten