zondag 28 december 2014

Feesten

 De wind waait hoorbaar om en in huis. De hagelsneeuw jaagt in vlagen voorbij. Als je winter wilt hebben, dan krijg je 'm ... Je zou bijna in hogere krachten gaan geloven. In minder dan een uur van zacht en druilerig naar guur en wittig. De kachel loeit, de kaarsen flakkeren en ik krijg spontaan trek in glühwein. Nu nog een gezelschapspel en feestdagen krijgen in hun staartje nog iets authentiek ouderwets. Wat kiezen? Monopoly, Mens-erger-je-niet of zoiets moderns met plaatjes van wezens en krachten? Als er maar ruzie van komt, want dat hoort net zo bij de feestdagen als een kerstboom, oliebollen of geverfde eieren.

 Doe maar niet. Gevaarlijker dan een beetje puzzelen ga ik het niet maken. (Oude) kranten lezen met een goed glas oude rode wijn doet me ook aan winterse feestdagen herinneren. Dat was in de nadagen van mijn Utrechtse periode... Toen kocht ik aan het einde van het jaar alle dag-, week- en maandenbladen, die pretenteerde terzake doende thema's aan te snijden en las ze ieder jaar minder. In Amsterdam nog kortstondig getwijfeld maar het spul in de rekken laten liggen. Kranten zat. Ook oude. Gisteren nog eentje uit mei 2012 gelezen. Verbazingwekkend hoe actueel die nog is, als je niet op de datum zou letten. En wat echt interessant is, zoals de opbouw van een eierschaal in het lijf van een vogel of de gedachtenwereld van een psychopaat, heeft nauwelijks iets met actualiteit te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten