dinsdag 16 februari 2021

Smaakmakers

 Glühwein. Ik vind het wel passen bij deze week. Bovendien doet het goed na een middag worstdraaien. Na het uitbenen aan het begin is het echt werken als uitsmijter. Buurvrouw kwam erbij om te helpen, nadat ik de boel al op smaak had gebracht. D'r moest warm water bij om het wat vloeibaarder te maken bij het in de darmen persen. Warm water. Had Mariana wel mogen weten, had me een koude aanslag op mijn handen gescheeld. In elk geval gedeeltelijk.

 Natuurlijk proefde ze ook èn natuurlijk vond ze, dat er meer zout in moest. Dat vond ik niet. Ik had me niet voor niks na de ervaring met de eerste worstvulling tegen het op smaak maken aanbemoeid. De grootste partij was alleen met zout, peper (vers gemalen, goed voor de onderarmspieren!) en knoflook. Een kleinere hoeveelheid was bedoeld met paprika, scherpe versie. Voordat je zo'n 4 of 5 kilo vermalen vet en vlees iets scherps weet mee te geven, ben je wel ff bezig. Bijna het hele potje Piri-piri is erin verdwenen. En om nou te zeggen, dat het scherp was .... Nou nee, een beetje in de nasmaak.

 Eigenlijk moet je dat een dag van te voren doen, niet de grenzen opzoeken en dan de volgende dag nogeens proeven, lijkt me zo. Is het dan niet scherp genoeg, kan er altijd nog wat bij. Nu gaat het op hoop van zegen. Is het straks voor mij te scherp is het ws goed voor Mariana.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten