donderdag 18 februari 2021

Bemoeizucht?

 Een meter of 8, 9 worst (minstens) van 24 naar 13 verplaatst. Mariana heeft het spul vandaag gerookt. Waarbij zich weer twee oudere mannen met hun wijsheden opdrongen. Eentje vond het op een gegeven moment wel genoeg gerookt en de ander vond dat het roken nog wel ff door kon gaan. Staan je dan, als je je afhankelijk maakt van derden. Uiteindelijk hechtte Mariana meer waarde aan het eerste advies dan aan nummer twee, omdat die laatste op dat moment al aardig in de olie was.
 
 Nog een dag of wat laten drogen cq rusten en dan kan ook dit weer per portie of per meter, dat moet ik nog ff bezien, in de diepvries. Ook weer een paar gewoon ophangen en aan de lucht verder laten indrogen. Zien hoe salami-achtig het wordt en wat het verschil tussen gerookt en niet gerookt zal zijn afgezien van de smaak.
 
 Wat je allemaal van plan bent, kun je hier beter niet rond bazuinen. Alles wat buiten het kader van de dorpse standaardverwerking valt, wordt je van alle kanten afgeraden. Het halve dorp bemoeit zich momenteel tegen mijn poging aan om een achterham te laten drogen. Behalve het injecteren met pekelwater is de algemene tendens, dat ik het stuk beter in kleinere delen kan snijden, omdat het anders binnenin niet goed zal gaan.
 
 Je mag blijkbaar niks uitproberen. Ik ben niet blind voor de risico's, maar aangezien hier niemand ervaring heeft met de manier waarop ik het zou willen doen, kan ik niet anders dan pionieren. Daar denkt men dus heeeeeel anders over. Men doet hier de dingen, zoals ze altijd al zijn gedaan. Het verklaart de weinig fantasierijke keuken, de hang naar tradities, het dansen in kringetjes, etc, etc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten