zondag 7 februari 2016

Monopoly

 Wat moet je nou met al het gedoe over en rondom de euro? Hoe verhoudt de officiële (Europese) presentatie zich tot de veelheid aan andere meningen uit de nationale wandelgangen en diepere krochten? Je kunt voor- of tegenstander zijn, dat snap ik. Dingen hebben voor- en nadelen, dat snap ik ook. Als je ergens voor kiest, moet je ook bereid zijn om de bijbehorende consequenties te accepteren, ook als die niet altijd leuk zijn.....

 Nu komen we op glad ijs. Wie heeft waarvoor werkelijk gekozen? En in hoeverre is iets een consequentie, die je meer of minder helaas moet slikken of gewoon iets, wat niet in de deal inbegrepen zat en dwingt tot heroverweging?

 Politiek bedrijven is weinig meer dan luchtfietserij. Zou niet zo hoeven zijn, maar is het wel geworden. Het hele Europa-verhaal heeft deze aberratie enkel uitvergroot naar meta-niveau. Met mijn moeder aan het roer was de schuldenberg nooit zo opgelopen. Sterker nog, nooit ontstaan. Nuchter rekenwerk is iets, dat in politieke kringen enkel geassocieerd wordt met ongewenste beperkingen.

 Maar hoe zit dat nu met al die geruchten, die waarschijnlijk, uit politieke termen vertaald, zeker weten geen geruchten zullen zijn, dat links en rechts en mn in het zuiden van Europa begonnen is met een monetaire eigengereidheid, die enkel het failliet van het totaal kan inleiden?? Worden hier gefundeerde klokkenluiders tot roependen in de woestijn gedegradeerd, omdat het de politieke elite niet in hun waanbeeld past?? Of is het werkelijk alleen die bittere pil, die ff geslikt moet worden, om vervolgens tegen beter weten in met een wonderbaarlijke verbetering van de alom heersende malaise te worden geconfronteerd?? Ik heb zo mijn twijfels. Wat moet resp. kan of wil ik daarmee??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten