donderdag 25 februari 2016

(Be)schrijven

 Wat een geleuter, als je de kern niet helder in een paar woorden weet te schilderen. Als je dat goed aanpakt moet je er een boek mee kunnen vullen. Kies een tijdsgewricht, een setting, een hoofdpersoon, een handvol belangrijke bijrollen, meet ze allen het gewenste karakter aan, laat ze hun gang gaan en zie wat voor resultaat het oplevert. Een nouvelle is te krap bemeten, maar het hoeft ook niet direct een tiendelige trilogie à la van der Heijden te worden.

 Vrees toch dat het omgekeerd zit en dit niet de oplossing gaat geven, maar hooguit het resultaat van de oplosssing zou kunnen zijn. Dergelijke exercities vereisen rust in je hoofd en om je heen. Beide zaken die node gemist worden op het ogenblik. Of 'het' moet je zo hoog zitten, wat je kwijt wilt, dat je in staat bent om je dwars tegen alles in te concentreren. Een eigenschap die ik niet rijk ben. Als ik me al ergens in kan verliezen is het koken of lezen. Beide -en zeker de laatste- activiteiten die al jaren op een laag pitje staan. Rust, rust, rust en nog eens rust op alle denkbare fronten tot op het saaie af en dat graag voordat ik in mijn graf lig, anders heb ik er volgens mij niet zoveel meer aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten