maandag 4 februari 2019

's Mensens

Gisteren was ik een beetje aan het freewheelen op het internet , en ik was een beetje in een melancholische bui .
Ik ging de plaatsen op Google streetview af waar ik wat mee had in het verleden , het dorp waar mijn roots liggen .
Ik zoomde de wat in, en zag daar blinkend in de zon liggen de twee grafstenen van mijn ouders , zij aan zij, zo'n 50 cm van elkaar af .
Plotseling schoot ik vol met tranen .
Daar liggen ze dan , al jaren langzaam meedraaiend met deze aarde , terwijl hun kinderen hen vergeten zijn , alles waar ze voor geploeterd hebben tevergeefs geweest , vergeten .
Hun lichamen zullen onderhand wel vergaan zijn tot moleculen , moleculen die eens een vreugde of een verdriet veroorzaakte in hun herenen .
De emoties zijn weg de daden zijn vergeten , en alles is slechts ijdelheid .
Voor de niet-kenners van de statenbijbel : ijdelheid betekent tevergeefs/voor niets in Oud Nederlands .
De laatste tijd ben ik constant bezig om mijn leven te evalueren .
En ik ben tot de conclusie gekomen dat de bijbel in het boek Prediker in dit opzicht gelijk heeft : alles is ijdelheid , en er is niets nieuws onder de zon .
Je wordt geboren , vol levenslust en dromen .
Ook op school wordt je voorgehouden dat alles mogelijk is; dat je alles kan worden wat je maar wilt .
Maar het leven is alleen maar leuk voor de winnaars , niet voor de verliezers.
En iedereen kan een winnaar zijn, ja ja ja.
En wat is de hoofdprijs voor de winnaar in het kapitalistische systeem ?
Een huis met een tuin en een hypotheek en een kind en een vrouw en een auto en een mooie baan op een ministerie en een waardevast pensioen en een levensloopregeling en een meervoudige pensioen aftrek regeling .
OF.
Je kiest ervoor om met dit alles NIET mee te doen.

GeenStijl.nl, King of the Oneliner | 03-02-19 | 22:31 | 5

of

Is dit nu later, Stef Bos.
https://www.youtube.com/watch?v=ugZUtCVkIaU
GeenStijl,nl, liegende lippen | 04-02-19 | 08:08

of (eigen bijdrage)

Het Dorp, Wim Sonneveld.
https://www.youtube.com/watch?v=C8Ff5OEUzd8

Geen opmerkingen:

Een reactie posten