zaterdag 2 februari 2019

Digitalisatie

  Alle details, dashbordinfo en andere beeldscherminformatie waar ik op moet letten dringen met schande en schade tot me door. En dan heb ik het niet over het geklungel met de pijltjestoetsen voor besturing en acceleratie resp. remmen. Ik weet niet of al die beeldschermen in een auto nou zo'n succes zijn. Mn het rijden met een routeprogramma is om meerdere redenen niet aan mij besteed. Je mist om te beginnen het overzicht van de route. Dat betekent, dat die kaart nodig blijft, tenzij je alleen in aankomen geïnteresseerd bent en dan wordt het helemaal zoiets als vliegen. Autosnelweg rijden is al niet de aantrekkelijkste vorm van autorijden en wordt dan nog meer een uitnodiging voor autonome verplaatsing.

 In werkelijkheid lullen die programma's tegen je aan, maar dan nog doe je niks anders dan dom uitvoeren wat een programmeur bedacht heeft of een algoritme laat bedenken, wat de best manier is om over de weg van punt A naar punt B te komen. Maar het reikt verder, ook in werkelijkheid. Als ik in de C5 rij, schakel ik als het scherm het aangeeft. Zou ik pas schakelen, als ik aan het motorgeluid hoor dat het tijd is, rij ik rustig tot 80 in zijn twee. Het hele rijproces wordt niet meer en meer geautomatiseerd maar is dat allang. Nu nog standaard die optie om tussen de lijntjes te blijven en automatisch remmen bij geregistreerde 'obstakels' en wat doe je dan eigenlijk nog zelf? Ik dwaal af. Tijd om achter het stuur te kruipen, voordat het te laat is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten