donderdag 28 februari 2019

Afstrepen

 Internet = informatie, dus zoals wel vaker ff op de elektronische snelweg ingevoegd om mijn vermoeden voor mijn draaierigheid te checken. Je hoeft niet lang te zoeken. Ontwenningsverschijnselen heb je in soorten en maten. Zo ook bij alcohol, al doen de meeste websites alsof je een container met 90.000 flessen wodka hebt proberen te consumeren in de laatste 20 jaar. Delerium tremens of een epileptische aanval. Het kan niet op. Maar oké, de mindere goden dan:
 
 Transpireren, geen last van
 Misselijkheid, misschien heel vaag met een beetje fantasie
 Slecht slapen ... ik slaap als een blok momenteel
 Vermoeidheid, eerder omgekeerd
 Onrustig gevoel, zegt me niks
 Verhoogde bloeddruk, lukt niet met mijn medicatie
 Spierkramp, daar zou ik me iets bij kunnen voorstellen
 Gespannen, niet bepaald
 Angstige gevoelens, eerder minder dan meer gezien over de laatste jaren
 Somberheid, ach wie niet af en toe
 Lusteloosheid, nou, niet echt
 Trillende handen, nee.
 Humeurig, niet meer of minder dan anders
 Hoofdpijn, dat zou kunnen. Meer een zwaar hoofd.
 Hartkloppingen, dat zit er bij mij wederom farmaca gestuurd niet in
 Tintelingen, nee.
 Duizelingen, ja als dat hetzelfde als draaierig is.
 Verandering van de eetlust ... ik eet al weken bewust niet meer, dan ik trek heb.
 Verandering van stoelgang ... hé, nu niet ook nog persoonlijk worden.

 Vier/vijf raakvlakken. Niet echt overtuigend, maar toch zit mijn idee, volgens mij, in de goede richting. Als ik meer dan 5 dagen last heb van ontwenningsverschijnselen, betekent dit dat mijn lijf 'van de alcohol afhankelijk is geworden'. Ach, laten we het 'gewend zijn' noemen. 'Afhankelijk zijn van' betekent tenslotte niet zonder kunnen en dat is onzin. En dan zegt die website vervolgens stomgenoeg "Ontwenningsverschijnselen zijn vervelend, maar voor uw gezondheid kunnen ze geen kwaad. Meestal gaan ze binnen enkele weken vanzelf over." Meer dan vijf dagen versus enkele weken. Beetje vreemde combi.

 Laat mijn lijf zich maar op een lager alcoholniveau instellen. Behalve dat het geen kwaad kan, is het al tijden duidelijk, dat ik het met toenemende mate minder verdraag. Maar om het nou helemaal te laten? Dat zou zonde zijn en niet alleen vanwege de nog aardig gevulde wijnkelder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten