zaterdag 31 oktober 2015

Opkomen

 Zaterdagochtend. Ergens net na achten. Een prachtige dag. Strak blauwe lucht. Zon. Hier en daar nog wat laaghangende nevelflarden. Wit bevroren grasland in het dal. Een herder die op de tegenoverliggend helling zijn schapen vooruit vloekt en schreeuwt. Beboste heuveltoppen in mooie herfstkleuren. Blaffende honden hogerop mijn helling in afwachting van mijn passage. Groene, nadampende velden op de hogere delen. En een alles omvattende stilte. Heerlijk om je dag op zo'n manier te kunnen beginnen.

 Na de eerste paar honderd meter met een zekere gedrevenheid over het asfalt het dorp te hebben verlaten en de velden ingetrokken te zijn, maakt de gejaagdheid stap voor stap plaats voor rust, innerlijke rust. Het tempo schakelt iets terug. De blik verruilt de grond voor mijn voeten voor de aangename omgeving om me heen. Van een "Ik moet dit en dat vandaag." naar een "Zin in om straks aan de slag te gaan met." Een kleine switch, maar een wereld van verschil.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten