zondag 18 oktober 2015

Kouwelijk

 Dagtemperaturen van 18-22º C en de gemiddelde Roemeen(se) in mijn omgeving doet alsof het kwik door de nul heen is gezakt. Winterjassen komen uit de mottenballen, mutsen verschijnen op het hoofd, leefkeukens krijgen iets van kamerbrede ovens en als op het eerste gezicht iemand er 'zomers' bij loopt, dan is in tweede instantie met wat extra aandacht te zien, dat het schort meerdere kledinglagen omsluit. En zoiets moet straks door de -27º heen?

 Blijkbaar is de overgang van 35 naar 18 moeilijker te verwerken dan de vervolgstappen richting -20 en meer. Alles klaagt steen en been over 'de kou' en ik kijk een beetje verbaasd om me heen, als men me vraagt of ik het niet koud heb. Maar goed in Frankrijk ging bij de meesten ook de kachel uiterlijk in september aan, terwijl ik soms pas in december het eerste vuur aanstak ..... afgezien dan van het elektrische kacheltje onder het bureau.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten