vrijdag 9 oktober 2020

Ontstelen+

 Van druiven ontstelen wordt je moe. Weinig anders gedaan vandaag en moe, dus het moet wel. Zes uur met een kleine onderbreking bezig geweest. Score: 38 kilo, deels met z'n tweeën. Ik kan me niet van afgelopen jaar herinneren, dat het zo'n tijdsintensieve bezigheid was. Vast verdrongen. De druiven zien er goed uit en moeten dat nog zeker een dag blijven doen. Het lijkt me buiten fris genoeg daarvoor.

 Als het morgen weer vrijwel een hele dag gaat kosten mag ik wel eerder beginnen. Ik zou het kneuzen morgen ook graag gedaan hebben. Dan kan de eerste partij zondag geperst worden en heb ik maandag de handen vrij voor de tuin. Het luistert nauw. Alles in alle rust achter elkaar, wat mijn voorkeur zou hebben, gaat meer tijd in beslag nemen dan ik te besteden heb in oktober. Dinsdag en woensdag weer nattigheid en kan ik me over het ontstelen van de huisdruiven buigen, direct kneuzen en dan in het weekeinde of zo persen. Liefs op hetzelfde moment als de tweede partij rood, die echt rood moet worden.

 Vandaag tijd genoeg gehad om de beste volgorde te bepalen. Het merendeel van de tijd werd echter in beslag genomen door beelden uit de Franse periode. Niet van LpM maar van plekken in de omgeving waar ik regelmatig ben geweest, zoals het busstation in Limoges. Veel meer plekken trouwens, die me meer dan bekend zijn, maar waar ik niet direct een naam op kan plakken. Een kruising hier, een afrit daar en soms een drone-vlucht avant la lettre. Frankrijk broeit nog steeds

Geen opmerkingen:

Een reactie posten