dinsdag 20 oktober 2020

Groen(te)

 Meerdere kilo's vnl groene pepers, vele kilo's groene tomaten, een kommetje gekleurde mini's en een kom pas oranje kleurige Trinidad Moruga Scorpion, met z'n 1,2 à 2 miljoen SHU in de top drie van de scherpste pepers. Kortom mooie plant maar met die pepers kun je niks bruikbaars doen. Je zou eerst een jaar of wat je smaak moet afstompen, voordat je met dat soort pepers iets met koken kunt doen. Eentje, zeg 10 gr vers, op een kilo 'normale' pepers, die dit jaar een stuk heter zijn dan afgelopen jaar, zou het geheel compleet oneetbaar maken. En dan neem ik niet mij maar Mariana als maatstaf, die wat meer gewend is dan ik.

 D'r hangt al een partijtje te drogen in de keuken, maar of dat nu de oplossing is, waag ik eigenlijk te betwijfelen. Het is gewoon een misser geweest en als zodanig in feite al afgeschreven. Was maar één plant (en een cadeau) dat scheelt ook. Al die kilo's andere pepers en ook de groene tomaten geven mij concretere hoofdbrekens. De pepers zijn gewoon laat. Andere jaren nooit zo'n berg overgehouden op het moment, dat de eerste vorst toesloeg. En die eerste vorst is volgens mij aan de late kant. Met de tomaten een soort gelijk verhaal, maar dan meer een kwestie van maar doorgroeien en doorgroeien. Daar zijn al heel wat kilo's van af gekomen. Dus qua tomaten is het meer een teken, dat ik het goed heb gedaan.

 Wat het precies ga worden, moet ik nog eens goed over nadenken en het internet erop naslaan, maar conserveren is nauwelijks te voorkomen. Vrg is alleen hoe? En ..... waar haal ik de tijd weg?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten