zondag 11 oktober 2020

Najarig

 Het houdt je bijna een dag van de straat. Het te veredelen vocht zit in de grote fles en de zooi is weer schoon. Nu de tweede fase van het vergisten: 4-6 weken. En dan op tijd van het bezinksel halen. Iets alerter zijn dan afgelopen jaar. Ik zet de boel ook niet meer zo warm weg. Of het effect, resultaat heeft, het gewenste resultaat, weet ik pas over 6 weken op z'n vroegst en misschien pas bij het bottelen over 6-12 mndn.
 
 Het is geen snel leerproces. Je mag wel oppassen, dat je de gedane aanpassingen niet weer vergeet, voordat je aan een nwe ronde begint. Noteren. Notities. Aantekeningen van feitelijkheden maar ook van overwegingen. Het suiker gehalte bijv., dit jaar gemeten, gaf een potentieel alcohol% van 15%. Of dat strak ook bereikt wordt is een stuk ingewikkelder om te bepalen. Nee, dat is niet zo. Wat ingewikkelder is, is de bepaling van de achtergebleven suiker. Alcohol kun je gewoon meten. Met die wetenschap, als het minder dan 15% is, dan zit er nog restsuiker in. Je weet alleen niet hoeveel.

 Nu zou ik willen kunnen zeggen een week rust en concentreren op de tuin. Eén partij druiven moet nog. Steeltjes verwijderen, kneuzen en 'voorweken'. Zou mooi zijn, als dat uiterlijk donderdag is gedaan. Dan kan zondag alles geperst en twee andere flessen worden gevuld.. Dan heb ik een week of vijf voor de tuin en het winterklaar maken van de zooi in de schuur en bijgebouwen. Dan praten we langzamerhand over de tweede helft van november, schiet speculaas me te binnen en loopt het water in mijn mond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten