zondag 8 november 2015

Overstoken

 Een bewolkte (zon)dag, vorst uit de lucht. Je voelde het gisteravond al aankomen. Het zal iets van een graad of tien schelen maar het geeft je het idee, dat het helemaal niet meer koud is. Bijna half november en de deuren in huis staan open. In 13 dan wel te verstaan, niet in 24. Daar brandt de kachel reeds, omdat het zondag is. Onmogelijke temperaturen in die woonkeuken. De een staat zo ongeveer in haar zwempak te koken, de ander, de oudere versie zit ingepakt in meerdere lagen te kniezen op de bedbank, omdat ik de deur voor een moment open laat staan.

 Binnentemperaturen schommelend rond de 5º hoef ik niet meer te trotseren, heb ik me beloofd, maar 18++ is ook niet mijn bedoeling. Je went er aan, zowel de ene als de andere kant op, maar naar mijn idee kun je beter met een trui extra aan binnen zitten, dan steeds bijna in je nakie naar buiten lopen en een temperatuurklap krijgen van 20-30 graden of meer. Niet zo vreemd dat hier al weken wordt gesnotterd. En al dat geklaag over de kou komt in een iets ander daglicht te staan, als je binnen hokt bij 25 en meer graden boven nul. En dat als het buiten nog steeds géén winter is. Ik snap werkelijk niet hoe die mensen bij -27º kunnen functioneren, maar ik zal het gaan zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten