zondag 15 juni 2014

Aangekomen

 Aanvliegend vanuit het oosten, terwijl ik normaal gesproken uit de westelijke richting terugkeer op aarde, was alles direct weer in orde. Het simpele en eenvoudige van de luchthaven is een voorbode voor de dagen, die zullen volgen. Hartelijke ontvangst en niet alleen qua weer. Het is de tweede keer, dat ik niet de switch van vliegtuig naar bus hoef te maken. Met een brede smile langs al de taxi-chauffeurs, zowel de goede  als de bandieten, waarvoor mijn smile eigenlijk bedoeld is.

 Een eigen chauffeur, één van mijn laatste sluimerende dromen, betekent niet dat ik nu zoveel sneller ter plekke ben. Het gaat makkelijker, plezieriger, prettiger ..... En al die zaken kosten veel, erg veel tijd. Dus geen 5 - 15 minuten pauze na anderhalf uur bussen, maar een complete maaltijd in een van de vele in alle betekenissen 'overdone'-ne restaurants ergens onderweg. Bijpraten, maar vooral toch kletsen. Niet mijn sterkste kant en daarbij zeker weten een deel van het Roemeense erfgoed. Ze nemen er nog de tijd voor. Overal en in ruime mate. Als het al niet in de genen zit, doen ze alle moeite om het er in verankerd te krijgen.

 Uiteindelijk later ter plekke dan met het openbaar vervoer het geval zou zijn geweest. Koffers uitladen. Gedag zeggen. Een blik over en wat aandacht voor het beestenvolk en daar ben ik weer. Terug in de tijd naar de dag van vandaag. Ik denk, dat ik er nog een halve liter bier in de bar tegen aan gooi voor 75 cent. Was de winkel nog open geweest had het -gekoeld- nog goedkoper gekund. Om die prijzen is het mij niet te doen. Wel om het achterliggende veroorzakende verschil. Het leven kent hier de nodige gebreken tov bijvoorbeeld Utrecht, maar hier zie je, dat die gebreken niet zo abnormaal, onoverkomelijk of zelfs onwenselijk zijn als ze verder westelijk lijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten