zaterdag 5 maart 2016

Groen

 De eerste heuse tuinactiviteiten, als je het binnenshuis zaaien van diverse groenten ff buiten beschouwing laat. De keuze om in het najaar iemand een groot deel van de tuin te laten omspitten, werpt nu z'n vruchten af. De tuin is redelijk schoon en de hak is voldoende voor het losmaken van de grond. Heerlijk weer. Eerst de jas uit. Dan de sjaal af. En alsnog zweten van een beetje hakken.

 Het is pas begin maart en zoveel kan er nog niet de grond in. Uien, knoflook (te laat) en tuinbonen, als ik die laatsten had kunnen vinden. Bovendien moet ik er weer in komen. De routine is in Frankrijk volledig verloren gegaan. Als ik de omgespitte delen, ongeveer 90% van de tuin, dit jaar gevuld krijg, mag ik niet mopperen. Het zijn iets van 12 lapjes van 10 m2. Vorige jaar ben ik op 2,5 blijven steken.

 Uien dus. Rood en geel, straks nog wit. Misschien toch nog de knoflook proberen en volgens mij zou spinazie inmiddels ook moeten kunnen. Blijft voorlopig een beetje proberen. Frankrijk had een langer groeiseizoen dan Nederland en hier lijkt het me korter. Maar als het hier begint en de temperaturen omhoog schieten, gaat het in zo'n rot tempo, dat je het spul bijna ziet groeien. Ondiep grondwater, goeie grond en snel hoge, stabiele temperaturen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten